KIEDY DZIECKO ZACZNIE MÓWIĆ ?

Październik 23
1 Comment

PIERWSZE SŁOWA
Rozwój dziecka to sprawa indywidualna, to kiedy zacznie chodzić czy mówić zależy tylko od niego. Na pewno denerwujące jest dla rodzica kiedy z każdej strony słyszą o umiejętnościach innych dzieci, na placu zabaw czy na spacerze zaczepiający ludzie oczekują że niespełna dwulatek sam się już przedstawi i pytają go o „jak masz na imię „ale „powiedz ile masz latek”. To nie wyścig ani konkurs dla najlepszego dzidziusia. Nie ma w żadnej książce określonego momentu w którym nasz maluszek musi mówić. Rozwój mowy to długi proces który składa się z etapów. To kiedy nasze dziecko opanuje je i dotrze do mety czyli mowy zależy tylko od niego. Możemy go w tym wspierać i starać się rozumieć to co nam chce przekazać zachęcając do dalszego komunikowania się z nami.
ETAPY ROZWOJU MOWY:
0-6 miesięcy
Już od urodzenia niemowlę jest zaciekawione naszym głosem. Od drugiego miesiąca może zacząć wydawać dźwięki przypominające gruchanie lub samogłoski aaaa, eeee. Z czasem robi to w sposób bardziej świadomy.
6-12 miesięcy
To okres w którym maluszek ładnie już gaworzy i zaczyna powtarzać sylaby np. mama, tata, baba. Zaczyna rozumieć proste wyrazy które najczęściej powtarzamy. Bliżej 12 miesiąca może zacząć mówić pierwsze słowa.
12-18 miesięcy
Maluszek uczy się teraz wyrazów dźwiękonaśladowczych. Próbuje naśladować wyrazy często przez nas wymawiane wynikiem czego powstaje mowa charakterystyczna tylko dla naszego maluszka. Kojarzy dźwięk z czynnościami i osobami np. gdzie jest tata ? wskaże już paluszkiem na tatę.
18-24 miesięcy
U większości dzieci może zacząć się już okres buntu czyli nadużywanie słowa „nie”. Potrafią już łączyć wyrazy w zadania a nawet określenie siebie imieniem.
Jak pomóc dziecku w prawidłowym opanowaniu mowy?
Nie trzeba biegać od razy do specjalisty (chyba że coś nas mocno niepokoi). Zanim jeszcze nasz maluszek zacznie mówić zwracajmy uwagę nawet na płacz którym próbuje nam coś przekazać, na wydawane dźwięki. To dobry sposób na budowanie z nim głębokiej więzi. Mówienie, opowiadanie o tym co się robi jest dla malca bardzo dobą nauką. Zachęcam również do śpiewania kołysanek lub innych piosenek, czytania wierszyków. Nie powinniśmy naśladować mowy dziecka i utrwalać w nim błędnego wzorca mowy. Pokazujmy książeczki z prostymi rysunkami i nazywajmy je. Nie martwmy się jeżeli od razy nie będziemy słyszeć efektów naszej pracy.

  1. kasia

    Październik 28

    Jaki on już duży 🙂

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *